روشهای محو آثار نبوی در عصر اموی

پایان نامه
چکیده

نظر به اینکه پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) در جامعه ای به رسالت مبعوث شد که در اثر فقدان جهان بینی و ایدئولوژی صحیح، روابط اجتماعی دچار مشکل جدّی بود و کینه، عداوت، رقابتهای ناسالم و کشمکشهای دائمی بین آنها جریان داشت. پیامبر اکرم(ص)در پرتو تعالیم اسلام، در مدتی نه چندان طولانی، آن جامعه منحط و گرفتار جهل و تباهی را متحول ساخت تا ناامنی، هرج و مرج، فساد اجتماعی و درگیریهای قومی جای خود را به وحدت، امنیت، برادری، محبت و ایثار داد. یکی ازآفات و آسیبهای مهمی که جریانهای فکری و فرهنگی به ویژه ادیان و شریعت های الهی را در طول تاریخ با مشکلات روبرو ساخته بدعت و جریانهای بدعت گذاربوده است . بارحلت پیامبراسلام در اثر تحولاتی که در جامعه اسلامی پدید آمد بنی امیه از جهالت مردم سوء استفاده کرده بر جامعه اسلامی مسلط شد ند. و با استفاده از امکانات وسیع جامعه نو پا و پیروز اسلامی، اصول وارزشهای نبوی و مکتب علوی را هدف قرار داده در صدد محو آن بر آمدند .در این پایان نامه قصد بر این است که شیوه های محو آثار نبوی در عصر اموی مورد بررسی قرار گیرد . این پایان نامه به روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر تحقیقات کتابخانه ای و استفاده از منابع صورت پذیرفته است. تطبیق و تحلیل منابع اصلی ، جمع آوری اطلاعات و ساماندهی آنها و تجزیه و تحلیل و سرانجام استنتاج آنها،روش تحقیق در این پایان نامه بوده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده آن است که این شیوه ها عبارتند از : تبدیل خلافت اسلامی به سلطنت استبدادی و موروثی،سپردن پست های حساس به افراد نالایق،ترویج فرهنگ جبر و سکوت وتسلیم ، تجدید عصبیت های جاهلی و تفاخر قبیله ای و نژادی ،کشتار دسته جمعی بی گناهان،عمل ناجوانمردانه مسمومیت و کشتن چهره های برجسته انقلاب و رقبای سیاسی، لعن علی بن ابی طالب علیه السلام،تحریم ذکر فضایل علی(ع) و جعل حدیث درباره دیگران، تبلیغات دروغین و سیاست تزویر ،حیله و نیرنگ ،ترویج فسا د،غارت بیت المال، محروم کردن شیعیان از حقوق سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی.

منابع مشابه

تعامل مسیحیان با حاکمان مسلمان در عصر اموی و اوایل عصر عباسی

قلمرو اسلامی در دوران امویان و عباسیان، بسیاری از مناطق مسیحی نشین کلیسای شرق را در بر می‌گرفت. مردم این سرزمین‌ها دارای دانشمندان برجسته و کلیساهای سازمان یافته‌ای بودند، و به تدریج برخی از آنان توانستند به دربار خلفا راه یابند. در این دوران بسیاری از اطبای دربار، مسیحیانی بودند که میراث کهنی از دانش پزشکی داشتند. همچنین برخی از شعرا، مترجمین، منجمین وجاثلیق‌های مسیحی نیز توانستند ارتباط تنگات...

متن کامل

بازکاوی فرایند فتوح اسلامی‌در ماوراءالنهر در عصر اموی

بازکاوی فرایند فتوح اسلامی‌در ماوراءالنهر در عصر اموی[1] کورش صالحی[2] حبیب زمانی محجوب[3] چکیده سرزمین خراسان به دلیل ظرفیت‌های فرهنگی و موقعیت جغرافیایی از دیرباز کانون حماسه‌های کهن ایرانی بوده است. استقامت در برابر مهاجمان صحراگرد، در یک روند پایدار و متداوم‌‌، توانایی حفظ هویت را در این سرزمین افزوده است. مقاومت‌های نظامی‌در برابر دشمنان مهاجم به روزگار ساسانیان باز می‌گردد. تاسیس پادوسبان...

متن کامل

گفتاری کوتاه در باب ابیردبن معذر، شاعر عصر اموی

اشعار ابیرد بن معذر چه آنچه که در مناسبتهای گوناگون سروده شده و یا در احوال دیگری نقل شده، در واقع آئینه تمام نمای زندگی عصر خویش است. او به خلق و خوی نیکو، سجایای انسانی، صفات پسندیده و اوضاع اجتماعی زمان خود توجه فراوان داشت. به گونه ای که جان، روح و همه وجود او را پر ساخته و اندیشه، عاطفه و خیالش را مشغول ساخته بود. تا آنجا که به ذهن او صراحت می بخشید، اندیشه اش را روشنی می داد و روحش را به ...

متن کامل

پیامدهای مالیات‌ها و درآمدهای نامشروع بر اقتصاد عصر اموی

با روی کارآمدن امویان، تغییرات بسیاری در سیاست‌های خلافت اسلامی به وقوع پیوست؛ اصولا ًماهیت خلافت اموی، با سیره حکومت نبوی و خلفای راشدین نه تنها متفاوت بود، بلکه درتعارض نیز قرار می­گرفت؛ زیرا حکومت آنان مبتنی بر اشرافیت و ساختار نظام قبیله ای بود که ریشه در عصرجاهلیت داشت؛ گاهی نیز متأثر از سنت سیاسی سرزمینهای فتح شده بود. چنین نظامیبرای اداره­ی خود به ثروت بسیاری نیازمند بود و تنها راه کسب آن...

متن کامل

مدایح نبوی در عصر انحطاط

چکیده: فن مدح نبوی همانند هر فن شعری دیگر، مراحل مختلفی را طی کرده و فراز و نشیب های متعددی را پشت سر گذاشته است. این فن به وسیله شاعران بزرگی چون کعب بن زهیر و حسان بن ثابث پایه گذاری شد و با الهام گرفتن از قرآن کریم و سنّت نبوی به حیات خود ادامه داد. در دوره انحطاط (مغول، ممالیک و عثمانی ها) به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی و دینی و مذهبی، دوران شکوفایی این فن شعری فرا می رسد و باطبع آزمایی شا...

15 صفحه اول

یهود مدینه: موقعیت اقتصادی و تحولات آن در عصر نبوی

حضور چند صد ساله مهاجران یهود در جزیرة‌العرب پی‌آمدهای فراوانی برای ساکنان این سرزمین به همراه داشت که در این میان بررسی وضعیت و موقعیت اقتصادی آنان در میان عرب شمالی, به ویژه در یثرب، و همچنین چگونگی تحول این جریان در دورة اسلامی، در ارزیابی روند تکوین نظام اقتصادی جامعة مدنی حائز اهمیت بسیار است. در مقالة حاضر ضمن واکاوی فعالیت‌های مالی یهود به منظور تبیین موقعیت اقتصادی آنان در یثرب، چگونگی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود - پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023